Thursday 12 April 2012

HOOFSTUK 3



PARADIGMAS


In hierdie hoofstuk kom die paradigmas waarbinne die algemene Christelike kerkgenootskappe dink en optree ter sprake.


WAT IS 'n PARADIGMA?

Dit is 'n verwysingsraamwerk, die reëls van iemand se denke oor enige gegewe saak, hoe ons 'n saak sien en hoe ons daaroor dink.

Dit was altyd die paradigma, of dan die reël, in ons Afrikaanse skole dat kinders 'n uniform skool toe sou dra, dat daar 'n sekere aantal klas‑ure bygewoon moet word, dat daar nie by die skool gerook of gedrink mag word nie, dat leerlinge gehoorsaam sal wees, dat wapens nie deur leerlinge na die skool geneem mag word nie, dat 'n hoë mate van dissipline gehandhaaf sal word, dat daar 'n sekere getalle‑verhouding tussen die aantal leerlinge en onderwysers sal wees, dat die onderwysstelsel in Suid-Afrika “Christelik-Nasionaal” sal wees, ens.  Dit is die paradigmas waarbinne ons skolestelsel gefunksioneer het.

Elke mens het ook persoonlike paradigmas (verwysingsraamwerke) waarbinne hy dink.  Elkeen besluit vir homself oor sake soos rook, alkohol, die keuse van 'n lewensmaat, motor, huis, of hy kinders sal hê al dan nié, sy loopbaan, ens.  Ons erf daardie paradigmas gedeeltelik van ons ouers en dit word verder gevorm deur ons onderwysers, predikante en Sondagskoolonderwysers, en later voeg ons ons eie voorkeure en keuses daarby.  Met daardie vooropgestelde en gevormde verwysingsraamwerke (of paradigmas) weeg ons elkeen die vraagstukke wat ons in die lewe konfronteer en dit bepaal ons optrede daarteenoor.

Soms verander 'n individu se paradigmas aangaande die lewe.  Wanneer insig verdiep, wanneer iemand meer oor 'n gegewe onderwerp leer en verstaan, is dit te verstane dat sy verwysingsraamwerk dalk ook sal verander.  Iemand kan "tot ander insigte" kom en dan van van werk en loopbaan verander, of van kerkgenootskap, of politieke party.  Sulke verskuiwings in 'n mens se persoonlike paradigmas kan ook 'n effek op ander fasette van sy lewe hê en sy persoonlike verhoudinge versteur ‑  'n egskeiding mag byvoorbeeld daarop volg, of hy kan sy loopbaan kwyt wees.

Alle instansies en organisasies het hul eie, voorafopgestelde grense waarbinne hul lede moet optree ‑ of dit 'n bank is, 'n winkelgroep, die weermag, die skole of dan ook, ten laaste, 'n kerkgenootskap.

Met sulke paradigmas in gedagte, sien ons die finansiële wêreld en die handel, die vyand, die opvoedkunde en ook die lewe en die hiernamaals.  Vanuit daardie eiesoortige denkraamwerke wat elke instansie definieer, benader elkeen van hulle die vraagstukke wat hulle van tyd tot tyd konfronteer.

Die bankbestuurder sien geld.  Hy leen dit uit en doen beleggings, hef rente en stel hom as middelman aan in soveel transaksies moontlik, om sodoende te oorleef.

Die winkeleienaar is ingestel op wins en sal sy onderneming so struktureer om die hoogste moontlike omset te bereik sodat dit geld maak, om sodoende te oorleef.  

'n Soldaat sal wapentuig voorberei en troepe in die vegkuns oplei sodat hy 'n oorlog kan wen, om sodoende te oorleef.

Die onderwyser poog om kinders so op te voed dat hulle welaangepaste lede van die sosiale struktuur sal wees, met die nodige kennis om 'n positiewe rol in die samelewing te kan vervul, om sodoende te oorleef.

Die kerke werk om mense van "sonde te red", sê hulle, en leer hul volgelinge hoedat vertroue op die Verlosser hulle sal verseker van die ewige lewe hierná.  Hulle wil daarvolgens in die hier en nou leef en verkondig dat, indien dit reg gedoen word, die mensdom, u en ek, sodoende in die hiernamaals ook gaan lewe. Hulle vorder dan ook die tiende en ander offergawes in om sodoende te kan oorleef.

Hierdie boek handel oor die dinge waarin ons "glo" ‑ daarom gaan ons nie al hierdie ander instansies in oënskou neem nie, maar net kyk na die kerkgenootskaplike paradigmas.


KERKGENOOTSKAPLIKE PARADIGMAS

Die teologie van die algemene Christelike kerk is ter sprake en ons fokus dus daarop.


WAT IS TEOLOGIE?

Die woord "teologie" word afgelei vanuit Grieks. "Theos" is Grieks vir "God" en "logos" vir "woord".  Daarom beteken "theos‑logos" of "teologie" die studie van "God se woord".  In Grieks lyk die woorde so: Θεος en λογος.

Die Bybel word as die "Woord van God" beskou.  God het gespreek, sê die kerk, en dit is opgeteken en dit staan vir ewig vas.

Teologie dus, soos God self, kan nooit verander nie, of so is ons nog altyd geleer, want God verander nie, daarom kan Sy leerstellings ook nie verander nie.

Wanneer die definisie uitgebrei word, beteken dit (die teologie) ook die studie van kerke en hul leerstellings wat veronderstel is om vanuit die Bybel te ontspring.


BYBEL EN BYBELSE GESAG

Die eerste en seker die belangrikste kerklike paradigma is die een oor die Bybel.

Aan die een kant is ons van kleins af die volgende leerstellings (teologie) van die kerk geleer, naamlik:
- dat die Bybel van God af kom;
- dat dit die onveranderlike en onfeilbare woord van God is;
- dat alles wat ons wil weet in die Bybel is;
- dat dit die wêreld se geskiedenis akkuraat weerspieël en dat die verlede hom net so afgespeel het soos dit daar geskrywe staan ‑ dat daar letterlik 'n Adam en Eva was, 'n Kain en Abel, Abraham, Josef, Moses, Gideon, Simson, Rut en al die tientalle ander Bybelse karakters;
- dat die Bybel geen foute bevat nie; en
- dat daar geen veranderings aan gemaak mag word nie. 2 Timotheus 3:16 en Openbaring 22:18 en 19 respektiewelik is altyd deur die kerke aangehaal om dit te bewys:

Die hele Skrif is deur God ingegee en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot teregwysing, tot onderwysing . . .

As iemand by hierdie dinge byvoeg (d.w.s. by die Bybel) dan sal God oor hom die plae byvoeg waarvan in hierdie boek geskrywe is.  En as iemand iets van die woorde van hierdie profesie wegneem, dan sal God sy deel wegneem uit die boek van die lewe en uit die heilige stad en uit die dinge waarvan in hierdie boek geskrywe is....

Die "kerk" het deur die eeue dit so ingesien en verkondig en daarom het niemand dit ooit gewaag om die Bybel te verander nie.

Dit aan die een kant.

Aan die ander kant sal almal sekerlik toegee dat die Bybel iewers in die menslike geskiedenis geskryf is.  Dit het nie van ewigheid af, of van die skepping af, bestaan nie.  Vir lang eeue was die verhale wat daarin opgeneem is oorvertel, van geslag tot geslag afgegee totdat die skryfkuns so ver ontwikkel het dat sekere gedagtes neergepen kon word.

Selfs die Nuwe Testament het nie eensklaps tot stand gekom nie, maar het oor sowat vier lang eeue ontwikkel.  Al die antieke geskrifte is uiteindelik deur die kerkvaders geredigeer en het 'n sekere mate van finaliteit bereik by die Konsilie van Konstantinopel.




Voeg Diagram 1 hier in


'n ANDER GENOOTSKAPLIKE PARADIGMA

Verskillende kerkgenootskappe en gelowe het verskillende paradigmas of denkraamwerke neergelê waarbinne hulle optree en hul boodskap verkondig. 

Jode sal byvoorbeeld net die Ou Testament as "heilig" beskou terwyl Protestante die Ou en Nuwe Testament as sulks aanvaar. 

Die Rooms Katolieke Kerk gaan verder en aanvaar ook sommige van die Apokriewe Boeke (sien Woordelys) as deel van hul kanon. 

Die Jood sal sê dat die Sinai-gebeure en die Wet van Moses die allerbelangrikste gedeelte van hul heilige geskrifte is terwyl Christene na die kruisverhaal sal verwys as die belangrikste gebeurtenis in hul geskrifte en daarom in hul denkraamwerk. 

Vir Rooms Katoliek is die "tradisies" van die kerk (of die woorde en dade van pouse, kerkvaders en verskeie ander heiliges) eintlik belangriker as die Bybel.

Om die paradigmas van ons kerke te verstaan, is dit nodig om te begin by 'n oorsig van die Roomse Kerk.


WAT IS DIE KATOLISISME?

Kort na die stigting van die Christelike beweging het dit duidelik geword dat die gemeente te Rome die leidende gemeente van die beweging geword het. Vir meer as 'n duisend jaar was dit dan ook die belangrikste afdeling van die Christendom, en was daar eintlik maar net een georganiseerde Christelike genootskap in die westerse wêreld, naamlik daardie een wat bekend geraak het as die Rooms Katolieke Kerk.

Dit word deur die Katolieke vertel, (en die geskiedkundige bewyse hiervoor ontbreek), dat die apostel Petrus in Rome was en dat hy die Christelike gemeente daar gestig het en die leier daarvan geword het. Volgens die Nuwe Testament het Paulus later tydens een van sy sendingreise by Rome besoek afgelê en die gemeente van die Romeine daar gevind.

Constantyn was die eerste Romeinse keiser wat die Christelike geloof "aangeneem" het en hy het dit tot die amptelike geloof van die Ryk verhef.  (Die geskiedenis van Constantyn die Grote, 'n verskriklike wreedaard en moordenaar, selfs ná sy sogenaamde bekering, kan geredelik nagevors word aangesien dit deeglik opgeteken is - sien bv. Gibbon se Rise and Fall of the Roman Empire.  Dit is net 'n onkundige persoon wat enigsins sal glo dat Constantyn volgens ons hedendaagse idee daarvan 'n "goeie" Christen was).  En as hy nie die Christendom tot staatsgeloof (staatskerk) verhef het nie, kan dit aangeneem word, sou daardie klein, midde-Oosterse sektetjie nie tot die statuur van wêreldreligie ontwikkel het nie. Dit is 'n gedagte waaroor meer nagevors kan word.

Die groei in mag van die leraar van die gemeente te Rome is verstommend.  In daardie vroeë, beginjare van die Christelike geloof was daar nog baie leerstellige twispunte en die Nuwe Testament spreek daardie getwis verskeie kere aan.  Daar was in die vroeë kerk byvoorbeeld 'n getwis oor die besnydenis van bekeerlinge, ook oor voedsel - of sekere kosse steeds as onrein beskou moes word of nie, byvoorbeeld kreef, vark, ens.  Iemand moes oor daardie kwessies uitsluitsel gee, maar die biskoppe, d.w.s. die predikante van die verskillende gemeentes, kon nie eenstemmigheid bereik en aan hul volgelinge uitsluitsel gee oor daardie kwessies nie.

En so is die geleentheid vir die biskop te Rome daar gestel om tot mag toe te tree.

Gedurende die eerste vier eeue het dit al meer nodig geword dat iemand in die kerk die leiding moes neem, die gesag moes hê om die finale besluite te neem oor die vraagstukke waarvoor die jong kerk te staan gekom het.  Dit was byna onvermydelik dat die biskop van die grootste stad in die bekende wêreld daardie leier sou word.  Sy posisie aldaar het aan hom die nodige glans verleen om hom bo die ander biskoppe te verhef sodat hulle in rangorde net 'n bietjie minder as hy sou wees.  Selfs ons hedendaagse samelewing erken dat, wanneer iemand die beslissende stem verkry of optree as die finale arbiter, hy as gevolg daarvan as die leidende figuur beskou sal word.

So het dit gebeur dat die biskop van Rome 'n soort geestelike arbiter geword het en daarmee die beslissende stem verkry het sodat die ander biskoppe al meer na hom geluister het.  Mettertyd het die biskop van Rome daardie mag gekonsolideer en 'n leerstelling begin verkondig wat sy geestelike posisie, nl. as leier van die "kerk" in die hele wêreld, onaantasbaar gemaak het.  Hy het homself aangestel as die hoof van die Christelike kerk, op grond van 'n gesprek tussen Jesus en Petrus waar Jesus glo vir Petrus gesê het dat Hy, Jesus, op hom, d.i. Petrus, die kerk gaan bou (sien Mattheus 16:18).  Dit is dan ook die rede waarom Katolisisme die storie versprei dat Petrus in Rome was en die eerste biskop, (of pous), van Rome geword het.

Die Protestantse verwysingsraamwerk daaroor is heeltemal anders.  Ja, die naam Petrus beteken wel "rots", maar daardie woorde word beslis anders geïnterpreteer.  Jesus sê vir Petrus:

"Petrus, jy is 'n rots (Jesus wys na Petrus), maar, (en dan wys Jesus met Sy vinger na Homself), maar op hierdie rots (d.w.s. op Jesus self) sal Ek my gemeente bou, en die poorte van die doderyk sal dit nie oorweldig nie".

Protestante glo dat Jesus "die Rots der eeue" is en daarom word gesê dat Hy die "kerk" op Homself gebou het.  Hy sou dit tog nie op Petrus, 'n mens en swakkeling wat Hom sou verloën, gebou het nie.  En, meer nog, volgens die leerstellings en teologie van die kerk was die kerkstigting tog die doel van Sy inkarnasie, van Sy menswording en sending.  Hy het daarvoor gely en Hy is die hoof daarvan, en, in die beeldspraak wat ook die Bybel gebruik word, die kerk is die bruid van die Lam, of dan Jesus se “vrou”.

Volgens Protestantse denke is Jesus eintlik die "hoeksteen" of die "rots" waarop die kerk gebou sou word, nie Petrus nie, maar die Roomse kerk meen dat die kerk op Petrus, “die rots”, gebou sou word.

Verdermeer staan dit in die betrokke skrifgedeelte dat die poorte van die doderyk nie daardie "rots" sou kon oorweldig nie.  Dit kon net op Jesus betrekking hê aangesien dit Hy is wat, volgens die Bybel, ná drie dae uit die dood opstaan het.  Dit kan nie van Petrus gesê word nie.  Die interpretasie dat Jesus die "rots" is waarop die "kerk" gebou sou word, is dus in Bybelse terme korrek terwyl die Katolieke interpretasie dat dit Petrus was, verkeerd is.  Daarvan is Protestante en miljoene Westerlinge oortuig.

Maar hierdie skrywer het nie 'n redenasie wat op die Bybel geskoei is, nodig om hom te oortuig van die swakheid van die Katolieke standpunt nie.  Om Gibbon en ander geskiedskrywers oor die opkoms van die Christendom te lees, verduidelik dit buitendien baie beter en dit sonder om in die miljoene volumes Christelike, teologiese interpretasies vas te val, dit alles uit te pluis en dan daarna eers tot 'n slotsom te kom.

Die pousdom versprei die gedagte dat hulle die enigste wettige Christelike kerk op aarde is.  Om dit te staaf, word verskeie mites en legendes deur die Katolisisme verkondig:

‑ die eerste is dat Petrus in Rome was;
‑ as daardie legende geglo word, kan dit gesê word dat Petrus die eerste leraar aldaar was;
‑ en daarna kan dit vertel word dat Petrus die eerste biskop van Rome geword het;
‑ dan, net een tree verder en hulle kon voorgee dat Petrus die eerste pous was.  Dan is die "gemeente" op die Petrus‑rots gebou (wat dan 'n Roomse "rots" word).

Nie 'n enkele ware bewys bestaan egter vir hierdie legendes nie.

Let ook op dat Jesus by Rooms Katolieke byna heeltemal uit die prentjie verdwyn het.  By hulle speel Petrus en Maria 'n veel groter rol in die kerklike lewe as Jesus.

Uit daardie Roomse vergissinge kan die Roomse leerstelling van die Apostoliese Opeenvolging voortspruit (sien Woordelys).  Dit leer dat net 'n Katolieke priester die amp as "Rots waarop die gemeente gebou word" kan beklee.  Die eerste pous, Petrus (volgens die Roomse weergawe van gebeure), het dan daardie amp vir sy opvolger aangegee en hy weer vir die volgende een en so aan tot by die hede.  Niemand kan dus pous of biskop word indien hy dit nie van sy voorganger ontvang, gegee is of dit geërf het nie.  En in daardie tradisie word pous na pous tot vandag toe in daardie amp bevestig, en daarom word Protestantse kerke deur die Katolieke as "oneg" beskou, aangesien hulle nie hul posisie of bestaansreg van Petrus ontvang het nie.  Dit is die Katolieke se standpunt.

Maar Protestante, en baie van ons voorste teoloë en geskiedkundiges, is oortuig dat Petrus nooit in Rome was nie en nie die eerste pous of biskop van daardie gemeente geword het nie.  Daar is benewens die gebrek aan geskiedkundige feite daarvoor boonop die Protestantse beskouing dat Petrus buitendien nie "die rots" was waarop die gemeente gebou sou word nie.  Dit het ons hierbo bespreek en daarom aanvaar Protestante oor die algemeen nie die leerstelling van die Apostoliese Opeenvolging nie.

Verdermeer, indien Petrus die eerste pous was, hou dit 'n ander probleem vir die Katolisisme in aangesien hy beslis getroud was (sien die drie evangelies wat daarop dui: Matt. 8:14; Markus 1:29 en Lukas 4:38).  Daarteenoor verkondig die Katolisisme dat priesters nie mag trou nie.  Hulle glo dat om "selibaat" (sien Woordelys) te bly, die een of ander inherente heiligheid wat in die hemel aanvaarbaar is, meebring. Overgesetsynde: Rooms Katolieke glo dat om selibaat te bly, God verbly. Dit word ten seerste betwis. 

Maar wat glo die Rooms Katolieke Kerk, wat is hul teologie en leerstellings? 

Ons behoort te weet, maar dit is tragies dat soveel Protestante nie meer weet waarom hulle Protestante is nie.

Opregte studente moet liewer self na Calvyn se Institusie kyk aangesien die inhoud byna glad nie meer deel van gereformeerde prediking of leringe is nie.  (Maar, wees gewaarsku dat die verkorte Afrikaanse weergawe minderwaardig is en dat u liewer die volledige weergawe daarvan in die hande moet kry (sien Bronnelys).  Dit is insiggewend dat soveel belangrike boeke in "verkorte" weergawes gepubliseer word ‑ verkort nadat kritieke inligting uitgeredigeer is, en daarom weet ons leraars en gemeentes nie meer waarom hulle Protestante is nie.  Daardie redigering word ten doel van genootskaplike eenwording gedoen, om Katoliek en Protestant te herenig ‑ dit is eenvoudig).

Die onkunde onder ons mense werk vir hulle wat oor die wêreld heers en wat ons in geestelike en politieke slawerny hou.

Die Rooms Katolieke Kerk glo onder andere in die volgende:

1. dat die pous, as hoof van die kerk, nooit teologiese (leerstellige) foute maak nie.

Die Roomse pous, wanneer hy ex‑cathedra praat, dit is, in diens van sy amp as leraar en dokter van alle Christene, weens sy apostoliese oppergesag, definieer hy leerstellings rakende geloof en morele waardes wat deur die universele Kerk onderhou moet word, deur die goddelike hulp aan hom belowe deur die geseënde Petrus, in besit geneem is van daardie onfeilbaarheid waarmee die Heilige Verlosser gewil het dat sy Kerk toebedeel moet wees om leerstelling mee te definieer rakende geloof en morele waardes: en daarom is sulke definisies vanself onveranderlik en nie weens goedkeuring van die Kerk nie.
(Catholicism Today, p. 58, vry vertaal).    (5)

Daar is geen Nuwe Testamentiese ondersteuning vir die bostaande gedagtes nie.  Nêrens word gesê dat daar 'n pous sal wees nie, nog minder dat so 'n pous met foutloosheid beklee sal wees nie.

In die beroemde Dictatus of Pope Gregory VII (1073‑1085), stel hierdie pous sy foutloosheid bekend:

Die Roomse Kerk het nog nooit gefouteer nie en dit sal ook nie in ewigheid fouteer nie.  Niemand kan as Katolieke Christen beskou word wat nie met die Katolieke Kerk saamstem nie.  Geen boek is gesaghebbend behalwe as dit die pouslike goedkeuring ontvang het nie... Die pous is die enigste persoon wie se voete deur alle prinse gesoen moet word, die pous mag van konings ontslae raak en die volke kwytskeld van trou aan onregverdige heersers.
(Robinson, The Ordeal of Civilization, pp. 126, 128; Library of Original Sources, vol. iv, p. 126‑321, vry vertaal).      (6)

Maar Protestante wys op talle botsende uitsprake wat reeds deur verskeie pouse gelewer is.  In die artikel oor Pous Pius IV in Funk & Wagnalls se New Encyclopedia, 1983, vind ons hierdie gedeelte:

After his election to the papacy he reversed some of the policies of his unpopular predecessor, Paul lV ...

Een pous het die vorige een se "foute" herstel of reggestel, en daardie "gekose man van God" was so onpopulêr dat dit honderde jare later steeds 'n bekende feit oor hom is.  Sê nie veel vir sy onfeilbaarheid en gekosenheid nie.

Een pous het byvoorbeeld gesê dat enige iemand wat die titel "Universele Biskop" op homself neem, die antichris is, maar die volgende Pous, Boniface, het juis daardie titel vir homself geneem.  Een pous het gesê dat huwelike wat buite die Roomse Kerk bevestig is, tog wettig is, maar Pius Vll het sulke huwelike vervloek.  (sien Boettner se Roman Catholicism, bl. 319 ens.).  So is daar is honderde sulke "amptelike" uitsprake wat teenstrydig en botsend is en wat betreklik maklik is vir die leser om na te vors aangesien die navorsing daaroor reeds breedvoerig en op 'n  wetenskaplike manier gedoen is.  Protestante behoort die bostaande verklarings van die Katolisisme te verwerp.  Ons doen dit beslis.

2. dat priesters en nonne nie mag trou nie omdat natuurlike seksuele verkeer besoedelend van aard is, wat kwansuis hul sieleheil in gedrang bring.  Protestante glo dat predikante en alle werknemers van die kerk mag trou en hierdie skrywer is oortuig dat die opdrag om te trou en kinders in die lewe te bring, vir alle mense gegee is en 'n heilige opdrag is ‑ ook vir skrifgeleerdes, predikante en priesters.  Die skepping leer ons dat die voortplanting van jou eie spesie die heilige wil van die Skepper vervul.  Indien alle vroue nonne sou word en alle mans priesters, dan sou die menslike spesie in een geslag uitsterf en sal die kerk buitendien ook dadelik verdwyn, dus kan so 'n interpretasie nie van die Skepper afkomstig wees nie.  Net hierdie een leerstelling toon vir hierdie skrywer 'n ernstige mate van geestesversteurdheid by Katolieke leerstellings;

3. dat nonne hulself "rein" moet hou, m.a.w. dat hulle maagde moet bly om sodoende die "bruid van Jesus" te wees.  Protestante leer daarteenoor dat die hele kerk, mans, vroue en kinders wat die "Verlosser" aanneem, die "bruid van die Lam" is.  Daar is niks in die Bybel of die natuur wat daarop dui dat die mens die letterlike bruid van die Skepper gaan wees sodat vroue "nonne" moet wees nie;

4. dat Maria, die aardse vrou wat kwansuis in Palestina geleef het, nie net Jesus se moeder is nie, maar in der waarheid ook die "moeder van God" is.  Die foto hiernaas is in Engeland geneem.


Dit is reeds vir baie mense uiters moeilik om te glo dat God die Vader op aarde was, dat Hy uit 'n vrou gebore is en dat Hy as Jesus hier tussen mense geleef het.  Maar vir baie van ons mense is dit nog meer onaanvaarbaar, en onmoontlik, om te glo dat die moeder van God toe ook op aarde was, in die vorm van Maria, tog is dit wat Katolieke glo en verkondig, nl. dat Maria die moeder van God is en vir altyd en vir ewig 'n maagd is, maak nie saak dat die Bybel self daarop dui dat Jesus broers en susters gehad het nie (Mark. 3:33 ‑ in die oudste manuskripte was geskryf: "en susters", maar daardie woorde is deur vertalers verwyder).

Verdermeer leer Katolieke dat Maria namens die sondaar by Jesus kan intree om Jesus te oorreed om die sondaar genadig te wees, maar Protestante huldig nie daardie standpunte nie en maak geen ophef van Maria nie.  Protestante huldig Luther se siening dat sondaars aangaande hul verhouding met God Hom in geloof direk daaroor mag nader (sien 1 Petrus 2:9).  Vir miljoene ander Westerlinge is daardie Maria-storie en ander soortgelyke Roomse oorleweringe pure bog en steur ons ons glad nie daaraan nie. Inteendeel, Maria was in daardie eerste eeue byna 'n vergete figuur:

What was actually recorded of Mary / Mariamne in the only accepted Christian writings provided scant information indeed about the woman the church now calls the mother‑of‑God.  In the Gospels she was rarely mentioned.  In fact, she was not mentioned by name in the oldest version of the Mark Gospel in the oldest Bibles.  Nor was she mentioned in the oldest version of the John Gospel ... From here onwards, Mary almost vanished from the church texts, and apart from a obscure final reference to her in the Acts of the Apostles (1:14) she disappeared forever from the New Testament.
            (Bushby, bl 33).

5. dat sonde alleen deur die pous en sy priesters vergewe mag word; dat geen Protestantse predikant dit mag doen of daarmee kan help nie; dat die mens sy sonde aan die Roomse priester moet bely en dat dit sal help as hy "boete doen" soos deur daardie priester voorgeskryf, bv. om twintig gebede op te sê, of om op sy knieë die heilige trappe (die Scala Sancta) te bestyg of iets dergeliks; of dat sonde deur die koop van "aflaatbriewe" vergewe of "afgekoop" kan word.  Dit was daardie leerstelling van die Katolisisme wat direk aanleiding gegee het tot die Kerkhervorming aangesien dit die grootste rede vir Luther se opstand was.  Sy vyf en negentig stellinge het hoofsaaklik oor aflaatbriewe en die vergewing van sonde gehandel.  Daarteenoor gaan Protestante in geloof direk na hul Verlosser vir vergifnis en glo hulle nie aan boetedoening en die betaling van geld vir vergifnis nie aangesien hulle glo dat hulle Verlosser, Jesus, reeds daardie prys aan die kruis betaal het.  Ander Westerlinge verwerp ook daardie konsep van sonde en het geen behoefte daaraan nie.  Dit word later hierin bespreek;

6. dat daar selfs vir hulle wat reeds dood is, gebid kan word of aflaatbriewe gekoop kan word sodat daardie dooies se sonde vergewe mag word en dat skenkings aan die Roomse Kerk sal bydra om sulke gestorwenes se dae in die "vae vuur" te verkort en om die dag te verhaas dat hulle na die paradys sal oorgaan. 

7. dat daar iewers 'n "vae vuur" is.  Die Rooms Katolisisme is die enigste "kerk" wat daaraan glo terwyl dit deur die res van die wêreld verwerp word.  Protestante glo nie aan die "vae vuur" waar sondaars se siele met vuur gereinig word nie en miljoene ander Westerlinge verwerp die gedagte dat daar 'n hel is en steur hulle hul glad nie daaraan nie.  Hierdie leerstellings van "vae vure" en die "ewig brandende hel" word beskou as maar net nog voëlverskrikkers te wees wat die heilige manne opgerig het, saamgeflans om mense bang te maak en om hulle soos vee in hul kraal te jaag. Dat hierdie soort teologie bloot net bangmaakstories is, het reeds wyd posgevat;

8. dat die Vatikaanse biblioteek in Rome al die bewyse vir hul aardse gesag bevat, opgeteken in miljoene dokumente wat kwansuis deur die apostels, dissipels en ander heiliges geskryf is en wat, volgens hulle, die Rooms Katolieke Kerk die reg gegee het vir die vergrype wat hulle gepleeg het.  Ons is deur die werk van honderde studente wat in daardie biblioteek navorsing gedoen het, oortuig dat baie van daardie dokumente die grofste vervalsings en bedrog is en daarom word die grootste deel daarvan deur ons verwerp.  Calvyn spreek hierdie probleem verskeie kere in sy Institusie aan:

Sodat hul uitsprake meer gesag mag verkry het, het hulle valslik die name van vroeë pouse by hul dokumente aangebring asof sulke sake van die begin af so verstaan is; terwyl dit doodseker is dat enige eienskappe meer as wat ons reeds gesien het hy vanaf die antieke konsilies ontvang het, nuut en onlangs saamgestel is.
(En dan noem hy voorbeelde van sulke vervalsings).
(boek iv, paragraaf 20, vry vertaal).   (7)

9. dat almal wat van die Rooms Katolieke Kerk verskil, ketters is en verder, dat die Rooms Katolieke Kerk die reg het om daardie persone deur marteling van hul sonde te "reinig", selfs tot die dood toe.  In Europa is miljoene van ons bloedverwante volksgenote uitgewis deur die inkwisisie en in die sogenaamde "heilige oorloë" van die pousdom teen volke wat kwansuis in kettery verval het, en toe weer ná die Kerkhervorming toe die Hugenote vervolg en doodgemaak is, wat veroorsaak het dat hulle vir oorlewing die hele wêreld ingevlug, ook na Suid‑Afrika.  Ons glo nie in marteling as 'n reinigingsmetode nie – dit was die mees verwerplike van alle Christelike optredes wat ooit in die naam van die God van liefde gepleeg is. Dit word toegegee dat daardie spesifieke metode nie in ons dag gebruik word nie, maar mense wat in ons tyd tot ander insigte kom en dan verskil van hul kerkgenootskap, word steeds op verskeie manier vervolg en uit hul gemeentes verjaag.

10. dat die Roomse Kerk baie relieke in sy besit het.  Hulle beweer byvoorbeeld dat hulle in besit is van stukkies van die "ware kruis" waaraan Jesus kwansuis sou gehang het, van 'n houertjie met 'n paar druppels van die "ware" bloed van Jesus, 'n doek wat Maria op Golgota tydens die kruisgebeure laat val het, 'n stukkie van die "werklike doringkroon" wat Jesus gedra het, dertien, ja dertien voorhuide van Jesus en net soveel naelstringe wat Jesus aan Maria sou verbind het ‑ nageboorte en al ‑ steeds behoue en bewaar!, en vele ander sulke "heilige" relieke (sien bv. National Geographic, Desember 1983, bl.740 en 741).  So bewaar hulle ook die geraamtes van tiene van duisende martelare en vergete priesters en ontelbare "heiliges", alles opgegaar in die katakombes onder Rome en in verskeie kloosters en in tientalle kerke geberg.  Daar is ook die beroemde en veelbesproke doek waarin Jesus se liggaam kwansuis toegedraai was nadat dit van die kruis afgehaal is, nl. "the Shroud of Turin".  Baie van ons weet daarvan ‑ dit is 'n lap waarop daar 'n geheimsinnige afdruk van 'n  man soos 'n negatief uitgebeeld word.  Die gesaghebbende National Geographic Society verklaar die volgende daaroor:

An improved method of radiocarbon dating was the key to the discovery that the Shroud of Turin (Nat. Geog., June 1980) dates from medieval times and could not be Christ’s burial cloth.  The new method is faster and requires smaller samples of material than older techniques... Three laboratories received a snippet of linen from the shroud... ('n toets is gedoen en... ) From their ratio came the fabrics age: The 14-foot linen strip was woven from flax harvested in the late 13th or early 14th century... 
(National Geographic, Februarie 1989, bl 136).

Buitendien is Bybelse en argeologiese getuienis nie in harmonie met dit wat die Turynse kleed voorstel nie.  Die argeologie leer ons dat liggame in daardie tye met verbande toegedraai is en nie met een groot stuk lap nie.  Die Bybel het dit ook anders as wat deur hierdie kleed voorgestel word:

En op die eerste dag van die week kom Maria Magdaglena vroeg... by die graf... Toe gaan Petrus en die ander dissipel uit en kom by die graf... En terwyl hy neerbuk, sien hy die doeke (meervoud) lê; ... en die doek wat op sy hoof was, sien hy nie by die doeke lê nie, maar opgerol (suggestief van 'n verband wat opgerol word in plaas van opgevou word) op een plek afsonderlik... (Joh. 20:1 tot 7)

Daar was dus verskillende stukke lap en die stuk wat Jesus se kop toegemaak het, het eenkant opgerol, nie opgevou, gelê.  Die Turynse kleed is een stuk ... dit klop nie.

Breëre Protestantisme en miljoene ander Westerlinge glo dus glad nie dat daardie kleed 'n  egte bewysstuk is nie en dit word hiermee verwerp saam met die voorhuide en naelstringe wat Katolieke as eg aan ons voorhou.  'n Oorgrote deel van die Protestantisme heg geen waarde aan sulke dinge nie aangesien hulle oortuig is dat daardie goed meestal vervalsings is en daarom bedrieglik is, dit na aanleiding van Calvyn (sien Institusie).

11. dat hulle die mag besit om die Tien Gebooie te verander.  Hieronder word die Bybelse en Roomse weergawes daarvan teenoor mekaar opgestel:




PROTESTANTISME
ROOMS-KATOLISISME
1
Jy mag geen ander gode voor my aangesig hê nie.
Jy mag geen ander gode voor my
aangesig hê nie.
2
Jy mag vir jou geen gesnede beeld of
enige gelykenis maak van wat bo in die hemel is of van wat onder op die aarde is, of van wat in die waters onder die aarde is nie.
Jy mag die Naam van die Here jou
God nie ydelik gebruik nie.
3
Jy mag die Naam van die Here jou God nie ydelik gebruik nie . . .
Gedenk die sabbatdag dat jy dit heilig
 . . .
4
Gedenk die sabbatdag dat jy dit heilig . . .
Eer jou vader en jou moeder . . .
5
Eer jou vader en jou moeder . . .
Jy mag nie doodslaan nie . . .
6
Jy mag nie doodslaan nie . . .
Jy mag nie egbreuk nie . . .
7
Jy mag nie egbreuk nie . . .
Jy mag nie steel nie . . .
8
Jy mag nie steel nie . . .
Jy mag geen valse getuienis teen jou
naaste spreek nie.
9
Jy mag geen valse getuienis teen jou naaste spreek nie.
Jy mag nie jou naaste se vrou begeer
nie.
10

Jy mag nie jou naaste se huis begeer nie; jy mag nie jou naaste se vrou begeer nie, of sy dienskneg of sy diensmaagd, of sy os of sy esel of iets wat van jou naaste is nie.
Jy mag nie jou naaste se huis begeer
nie; of sy dienskneg of sy diensmaagd, of sy os of sy esel of iets wat van jou naaste is nie.

(Volgens Eksodus 20 en die "Catholic Catechism", of "Katolieke Katkisasieboek").

Let wel: vir Protestante en ander Westerlinge is die verandering aan die tweede gebod 'n kritieke verandering, nl. dat die pousdom daardie gebod heeltemal weggelaat het.  Die rede daarvoor is ooglopend – hul tradisie dra meer gesag as die Bybel, sê hulle.  En hulle wil al die Maria- en Jesus-beelde in hul kerke hê, dus kan dit nie deur die een of ander gebod vebied word nie.

Elke kerkgenootskap met sy verskille van die ander word, benewens 'n Christelike sekte (alle kerkgenootskappe word deur die RKK as 'n sekte beskou aangesien hulle van die RKK weggebreek het) ook 'n "kulturele sekte".  Rooms Katolisisme is 'n "kultuur", 'n manier van lewe, 'n lewenstyl.  Hulle buig wanneer hulle die kerk ingaan, maak die teken van die kruis oor hulle, het beelde van Maria, Jesus en ander "heiliges" in hul huis een kerke, hul nagmaal is heel anders, hulle glo aan die selibaatleer, ens.  Op Vrydae is hulle veronderstel om net vis te eet.  Hulle het 'n swetterjoel heilige dae.  Om 'n Rooms Katoliek te wees, is om deel te wees van 'n ander "kultuur" (so ook met sommige van die Protestantse sektes wat ook "kulture" geword het.  Die gewone gereformeerde persoon sal swaar kry as hy hom skielik in die Ou Apostel Kerk bevind, of in die Jehova se Getuies se Kingdom Hall, of tussen die Sewendedag-Adventiste is, selfs in die charismatiese kerke waar die doping van die Gees vir hom baie vreemd is).

Elke "sekte" weet dat hy anders is en hou dit ook so, want dan is dit byna onmoontlik om daardie spesifieke genootskap te verlaat.  Iemand wat sy lewe lank in 'n spesifieke "sekte" was, sal moeilik in die lewe aanpas daarsonder.

Daardie beginsel word teen die Westerling ingespan.  Ons is in honderde sektetjies gefragmenteer en elke groepie is "anders".  Dit hou ons verdeeld sodat ons mekaar nie oor daardie verskille heen kan vind nie.  (Dan praat ons nog nie van die politieke verdeeldheid nie. Meer hieroor in hoofstuk 6).

Benewens die veranderinge aan die Tien Gebooie, is daar ook aan die betekenis van die gebooie gepeuter en omdat hierdie boek nie 'n studie oor die Rooms Katolisisme is nie, gaan ons net kortliks daarna verwys.

In die Katolieke Kategismus stel hulle dit duidelik in die bespreking van die eerste gebod dat "die doel die middel heilig" en enige iets wat hulle doen, as dit met 'n "goeie bedoeling" is, maak dat hul hemelse beloning soveel groter sal wees.  Dus - as iemand wat as 'n ketter gebrandmerk is, doodgemaak word, maak dit nie saak nie want "die doel heilig die middel".  Dan word daardie moord 'n "goeie daad", nee, 'n heilige daad.  Protestantisme het daardie filosofie ernstig bevraagteken aangesien dit met daardie einste redenasie was waarmee ons mense in Europa op die brandstapels beland het.

Maar dit is niks - hulle leer ook onder daardie eerste gebod dat die heiliges en enige relieke ook saam met God vereer moet word.

"The saints are in a special way the friends of God"(bl. 313)

Daar is geen "saint" wat heiliger is as enige iemand anders wat 'n verhouding met hul God handhaaf nie en Protestante en miljoene ander Westerlinge ontken daardie leer ten sterkste.

Die leser kan gerus hierby onthou dat die Katolieke graag aan Maria 'n status wil toeskryf wat sy werklik nie gehad het nie en wat sy nie verdien nie, en daarom word hul interpretasie van hierdie gebod so verdraai.  Maar dat die verering van stukkies hout en die verdroogde vingers of kopbene van gestorwe priesters vanuit vergane eeue vergelyk word met die eer wat aan die Skepper verskuldig is, is skreiend en verwerplik.

Daar is nog iets wat vir die Protestantisme en ander Westerlinge totaal onaanvaarbaar is en dit is dat daar tot die dooie heiliges gebid kan word en dat hulle gevra kan word om namens ons by God "in te tree ... "

"We honour the saints by celebrating their memory and by asking them to pray to God for us". (bl. 314)

Ag nee wat.  Om in die paashaas te glo, is die volgende stap... O, ekskuus, ek’t vergeet, baie van ons glo in die paashaas.

Katolisisme se derde gebod is die Bybel se vierde gebod, naamlik die een oor die rusdag.

Om weer Tien Gebooie te hê, verdeel hulle Eksodus se tiende gebod in twee en verkry daarmee dus 'n negende gebod: "Jy mag nie jou naaste se vrou begeer nie" en 'n tiende een ook: "Jy mag nie jou naaste se goed begeer nie".  Dit alles is vir hierdie skrywer niks minder as teologiese bedrog nie. (sien: A Catholic Catechism, deel: The Ten Commandments, bl. 300 tot 396).

Hierdie "leerstellings" van die Katolisisme is waardelose bygeloof, spekulasie in die plek van feite, mites in die plek van sekerhede, leuens in die plek van waarheid en dit bring ons by wat miskien die belangrikste kenmerk van die Katolisme was (en dalk nog is) .

12.  dat die "soeke na kennis" nie aangemoedig word nie.  Dit is 'n ernstige klag, ook teen talle Protestantse genootskappe en predikante.  Die gevolg van daardie beleid het Europa vir langer as 'n duisend jaar in geestelike en intellektuele duisternis gehul:

Galileo, as everyone knows, was condemned by the Inquisition, first privately in 1616, and then publicly in 1633 (net voor Van Riebeeck in Suid-Afrika aangekom het), on which latter occasion he recanted, and promised never again to maintain that the earth rotates or revolves.  The Inquisition was successful in putting an end to science in Italy, which did not revive there for centuries.  But it failed to prevent men of science from adopting the heliocentric (die son in die middel van die heelal-teorie) theory, and did considerable damage to the church by its stupidity.  Fortunately there were Protestant countries, where the clergy, however anxious to do harm to science, were unable to gain control of the State. 
            (History of Western Philosophy, bl. 520).  (Klem en kommentaar bygevoeg).

Dit is oor al hierdie en nog meer beleidsrigtings van die Katolisisme dat ons Hugenote voorouers uit Europa gevlug het - oor die Inkwisisie en die vervolging en die onhoudbare haat wat Europa oorspoel het.  Indien hulle nie geglo het in hierdie bogenoemde standpunte van die Roomse Kerk nie, is hulle deur die Inkwisisie vervolg en doodgemaak.  Hulle is in sulke groot getalle doodgemaak dat ons mense gevrees het dat niemand sou oorleef nie.  Daardie vervolging was 'n afwaarts draaiende maalkolk na kranksinnigheid.

Met al daardie moord en dood wat deur die Inkwisisie uitgestort is, is nog 'n voëlverskrikker deur die heilige manne van ouds opgerig.


VRYHEID VAN DENKE

Elkeen mag homself vra op grond waarvan Protestante anders mag dink as dit wat die pousdom  beweer die enigste "waarheid" is.

Indien u nie 'n Rooms Katoliek is nie, watter reg het u om dan aan u kerkgenootskap te behoort? Watter reg het hierdie skrywer om te dink soos hy dink? Watter reg het u om vir uself te dink? 

Kan u dit verdedig?

Die reg tot eie denke word verkry as byproduk nadat twee van die geskiedenis se grootste opskuddings hul in Europa afgespeel het, naamlik die Kerkhervorming en die ontdekkings van Galileo.


PARADIGMAVERSKUIWINGS

Huidig word talle paradigmas deur allerhande druk verander.  Skooluniforms raak in onguns, om tydens skooltyd te rook word nie meer gestraf nie en baie leerlinge gaan gewapend skool toe.  Gehoorsaamheid en respek vir die reëls waarmee vorige geslagte opgevoed is, word deesdae op skoolterreine vergeet en selfs teëgestaan ‑ deur die leerlinge! ‑ om van dissipline nie eens te praat nie.  Dissipline was vroeër 'n "gawe van God" ‑ nou is dit "van die duiwel".

Soos skole het kerkgenootskappe ook hul eie paradigmas of denkraamwerke waarbinne hulle noodwendig moet bly.  Indien hul lidmate daarbuite beweeg, word hulle beskou as "afvallig" van die kerkorde wat hulle aangeneem het.  Die gereformeerde predikant wat hom laat grootdoop, beweeg buite die kerklike paradigmas wat deur sy kerkgenootskap vir hom daargestel is en sal hy onder sensuur geplaas word, sy fout moet bely of geskors word uit sy gemeente en kerkgenootskap.  Wanneer gereformeerdes en andere van gedagte verander oor die sabbat of oor die "doping van die Heilige Gees" en "tale", of die gebruik die naam "Jehova", word so 'n verandering as 'n paradigmaverskuiwing beskou, 'n denkraamwerk wat verskuif het.

Wat verskuif die paradigmas van ons denke?  Dit is gewoonlik aan nuwe inligting toe te skryf, vanuit die wetenskap, wiskunde en enige ander feite.  Niks anders as feite, of die waarheid, behoort ons denke of persepsies te wysig of te verander nie.

Hierdie persepsieveranderings kan op elke vlak in die lewe gebeur, in die politiek, die teologie (kerke), in die sakesektor, ens., maar ook by die persoon, by u en my.

Op die Suid‑Afrikaanse politieke terrein het daar interessante paradigmaverskuiwings plaasgevind.  Die politieke toneel in Suid‑Afrika is eenvoudig deur die kulturele andersheid van die meerderheid in Suid‑Afrika verander.  Die swart meerderheid beskou die lewe so anders as die Noord‑Europese, Westerse minderheid, dat die gevestigde reëls en wêreldbeskouing noodwendig moes padgee voor daardie opkomende massa.  Vroeër is die ANC beskou as 'n vyand, 'n terreurorganisasie.  Dit was verban en gehaat.  Teen die einde van P.W. Botha se bewind was hulle "nie meer só sleg nie" en onder F.W. de Klerk het ons verwysingsraamwerk rakende daardie organisasie só verskuif dat die voormalige terroriste "helde" geword het.  Die eertydse bomplanters wat as terroriste beskou is, het toe "vryheidsvegters" geword en later het daardie dade wat as verfoeilik bestempel was, verander in heldedade.  Daar was tydens die De Klerk‑bewind genoeg druk om die burgery se opinie so te verander, dat hulle uiteindelik die hele Suid‑Afrika aan die ANC oorgegee het.

Dit is 'n kritieke voorbeeld van paradigmas wat ten doel van 'n vooropgestelde plan verander is ‑ maar daardie veranderinge het nie noodwendig gespruit weens nuwe waarheid nie.  Inteendeel, skrywer stel dit dat daardie totale oorgawe met leuens gedryf was.

Maar dit is nie die doel van hierdie skrywe om die Suid-Afrikaanse politiek te ontleed nie, en daarom staan ons van die onderwerp af sodat ons ons aandag kan vestig op die kern van hierdie studie. .


Nr.  1 - DIE EERSTE GROOT PARADIGMAVERSKUIWING - ONTSTAAN BINNE DIE KERK MET LUTHER

Dit is die paradigmas van die Christendom,  Rooms sowel as Protestants, wat hier bekyk word.

Dit is reeds gestel dat die RKK die gees van die mens in gevangenskap gehou het en dat dit so streng was dat miljoene mense deur die Inkwisisie na hul dood gestuur is, sou hulle van ander gedagtes gewees het as die pousdom.

Europa was vir al daardie eeue lank in 'n spreekwoordelike gevangenis van vrees.

Maar dit het een monnik, 'n doktor in die teologie, nie afgeskrik nie.  Luther se verhaal is goed gedokumenteer en kan geredelik nagevors word.

Die Duitse volk is finansieel uitgemergel deur die verkoop van "aflaatbriewe" (briewe wat vergifnis van sonde gewaarborg het) wat ene Tetzel oral in die land gesmous het.  Die opbrengste daarvan is na Rome geneem en toe Luther sy besoek aan Rome gebring het, het hy gesien hoe sy volk se geld die magtige Vatikaanstad gebou het en hoe dit al die biskoppe, kardinale en die pous in absolute weelde laat leef het.

Luther was geskok en sielsongelukkig daaroor.

Daar word vertel dat hy op die Heilige Trap, die sogenaamde Scala Sancta, waar hy 'n bedevaart onderneem het, skielik 'n sekere Bybelvers onthou het:

            ...die regverdige sal uit die geloof lewe...  (Rom.  1:16)

Op daardie oomblik het hy begryp dat vergifnis nie met geld, goeie werke of boetedoening van God gekoop kon word nie, en ook dat sonde nie deur die priesters vergewe kon word nie, en daar, op daardie sogenaamde Heilige Trap is die Kerkhervorming gebore.

Luther is terug na Duitsland waar hy aan sy vyf en negentig stellinge begin werk het.  Op 31 Oktober 1517 is dit aan die kerkdeur te Wittenberg vasgespyker.  Die stellinge het hoofsaaklik oor vergifnis van sonde gehandel, die valsheid van die verkoop van aflate en die verkeerde interpretasie dat mense sondevergifnis kan bewerkstellig.  Vir daardie tyd was dit 'n skokkende dokument en die hele Duitsland was in rep en roer.  Dit is onmiddellik van Latyn na Duits vertaal en is versprei deur die hele land en gou na die res van Europa.

In Rome het die Inkwisisie daarna gekyk en dit verbied.  Gou is Luther van die kerk afgesny, wat in Katolieke terme beteken dat hy nie hemel toe kon gaan nie - iets wat uiteraard vir 'n Katoliek 'n ernstige situasie is.  Maar Luther het reeds begryp dat mense niemand uit die hemel kon ban nie en hy het vreesloos sy standpunte voor konings en adellikes, in die openbaar en in privaat, verdedig.

Die stryd was heet en sy lewe was in gevaar.  Die Kerk het vereis dat hy sy "kettery" terugtrek, maar hy het gesê dat hulle uit die Bybel moet wys waar hy verkeerd was.  Dit was by een so 'n vergadering waar hy na bewering die beroemde woorde geuiter het: "Hier staan ek.  Ek kan nie anders nie.  So help my God".

Luther is toe voëlvry verklaar en sy moordenaar sou deur die Kerk geloof word.

Konings en prinse het aan albei kante van die stryd stelling ingeneem sodat selfs oorlog gevolg het.

Die onverwagte bevryding van die Europeër se denke was die grootste voordeel wat uit daardie daad van Luther voortgespruit het en vir bykans vyf honderd jaar geniet u en ek steeds daardie vryheid - as gevolg van die optrede van een man.

Dit was die eerste uitdaging tot Roomse oorheersing.  Die kerklike paradigmas is vir ewig verskuif.

Nooit weer sou Europa die interpretasies van die pouse en biskoppe moes glo nie.  Nooit weer sou Bybeltekse sommer enige mensgemaakte betekenis kon verkry nie. 

Die Bybel is in Duits vertaal en vir die eerste keer het kerklidmate self na die sogenaamde "Woord van God" gekyk om te sien of dit wat die priesters verkondig, daarmee in harmonie was.  Nooit weer sou ons gewete voor die Skepper deur mense voorgeskryf word nie.

Die gees van die Westerling was bevry!

Weens daardie bevryding wat by die Kerkhervorming verkry is, het die Renaissance oor Europa losgebars.

Skielik is tien duisende uitvindings gemaak, meer in die eerste honderd jaar na Luther as in die totale voorafgaande periode vanaf Jesus tot by Luther, sowat een duisend vier honderd jaar.

"Beat that", sê die Engelse.



diagram - trek 'n strepie  - pouslike en kerklike gesag verbreek vir vrye denke







Nr. 2 - DIE TWEEDE GROOT PARADIGMA VERSKUIWING
ONTSTAAN VANUIT DIE WETENSKAP MET GALILEO EN COPERNICUS

2.1 - STERREKUNDE - Deel l

Die Kerkhervorming kon dalk gefaal het was dit nie vir twee ander baie belangrike nuwe wetenskaplike en filosofiese insigte wat feitlik gelyktydig met Luther se kerklike insigte gepaard gegaan het nie.

Die uitvinding van die drukpers gedurende die vyftiende eeu en die werk van Copernicus (1473 - 1543) oor die sterreruim het Luther (1483 - 1546) kort voorafgegaan.

Copernicus se werk wat alreeds die primitiewe wetenskaplike sirkels van die Middel-eeue geskud het, word toe in daardie jare deur die werk van Galileo (1564 - 1642) bevestig.  Die RKK het sy hande vol gehad met "groot" sake in daardie tyd.

Die kerklike paradigma, wat oor eeue heen onaangetas bly staan het, was dat die Bybel op sy woord geneem moet word en glad nie bevraagteken mag word nie en boonop mag "kerklike gesag" ook nie bevraagteken word nie.  As die Bybel 'n saak op 'n sekere manier uitgedruk het, is dit as absoluut korrek aanvaar en is dit van almal verwag om dit so te beskou, al is dit nie bewys  nie.  Nadat die kerk 'n standpunt ingeneem het, het die pous en die priesters niemand toegelaat om dit te bevraagteken nie.  Die "kerk" het gepraat en was dit gesaghebbend.  Dit was met hierdie laaste standpunt van die Katolisisme wat Huss, Galileo, Copernicus, Luther en die ander "denkers" in botsing gekom het, nl. die gesag van die pousdom.

Galileo was 'n wetenskaplike en wiskundige en hy het 'n nuwe uitvinding, die teleskoop, geneem en die sterre daarmee waargeneem.  Hy was die eerste persoon wat die berge op die maan gesien het.  Die beweging van die planete wat hy bespeur het, was sy grootste ontdekking aangesien die wêreld se enigste kerk in 'n plat, stilstaande aarde geglo het wat ook die middelpunt van die heelal beklee het, met 'n son wat letterlik om die aarde beweeg het.  Daar was in Katolieke denke geen twyfel oor die juistheid van hul geloof daaroor nie, want dit het uit die Bybel na hulle gekom.

Maar die waarnemings van Galileo het hom oortuig dat die aarde 'n sfeer was en dat dit saam met ander planete in ons sonnestelsel om die son beweeg:

Maar die "Heilig Officium van die Inquisisie" het sy stelsel verwerp as in stryd met Josua 10: 12.  Hy is verbied om sy mening bekend te stel.  Aan hierdie verbod het hy hom egter nie gehou nie maar 'n Dialoog oor die stelsel van Ptolomeus en Copernicus uitgegee (1632).  Die volgende jaar moes hy dit afsweer en is hy tot gevangenskap veroordeel.
(Adam en Eva, bl. 12).

Alleen weens sy roem en hoë ouderdom het hy 'n ketterdood vrygespring.  Die vonnis wat oor hom uitgespreek is, was dat hy vir die res van sy lewe tot sy huis ingeperk sou wees en dat hy nie sy bevindinge mog publiseer nie al is sy bevindinge wetenskaplik bewys as die waarheid. 

Die skrifgeleerdes het hom op grond van die Bybel belet om die waarheid te praat.

Na aanleiding van dit wat ons reeds ingesien het wat die leer van EER betref, was dit onafwendbaar dat skeiding tussen die waarheid van Galileo en die leuen van die pousdom sou intree.  Dit het nie daar om die interpretasie van die heelal gegaan nie.  Galileo en Copernicus het die bewyse gehad en dit was onbetwisbare waarheid.  Hul waarnemings word steeds as korrek beskou en NASA gebruik hul werk in die moderne studie van die ruimte. Galileo het natuurlik aangehou met die studie van die sterre en sy wiskunde is tot vandag nog van die beste wat in die sterrekunde gebruik kan word, maar sy ketterskap is eers teen die einde van die twintigste eeu deur die pous opgehef. 

Galileo se gevolgtrekkings was reg en die Rooms Katolieke Kerk was verkeerd, al was hul siening op die Bybel gegrond.

Die Bybel sê op verskeie plekke dat die aarde op "vaste fondamente" gevestig is en op 'n ander plek word vertel van die son wat opgaan en ondergaan, asof die aarde sou stil staan (Josua 10:12 en 13) en vir die Middeleeuse Katoliek het daardie woorde net dit beteken - die aarde het fondamente, onder, en dit staan stil terwyl die son daaroor opgaan en ondergaan en 'n mens kan met jou skip van die aarde af seil en oor die kant daarvan na benede stort waar drake jou sou opvreet.  So het hulle op grond van die Bybel geglo.

Galileo het ontdek dat die werklikheid veel anders was as die kerklike standpunte en bygelowe van sy tyd.

Daardie insig van hom en Copernicus het 'n paradigmaverskuiwing in die teologie meegebring sodat daardie tekste nooit weer daardie Roomse interpretasie sou kon onderskryf nie.  Skielik moes die "kerk" die wetenskap antwoord en hoe meer getuienis ingestroom het, hoe stiller het die "kerk" daaroor geraak totdat dekades en eeue verbygegaan het, die storm daaroor gaan lê het en alles weer aangegaan het soos dit nog altyd was - met die pous en die kerk steeds in beheer.  Daarom is die pouslike ban oor Galileo eers meer as vier honderd jaar ná daardie gebeure opgehef.

Maar dit was net die eerste groot hou wat vir wetenskaplike ondersoek, kennis en vrye denke geslaan is.  Voor Galileo is almal wat die Katolisisme bevraagteken het, voor die Inkwisisie gedaag, gemartel en ter dood veroordeel.  Daarna sou die Inkwisisie 'n tyd lank aan bande gelê word.

Die Renaissance was 'n tyd van opbloei in Europa en die tyd wat as die "Donker Eeue" bekend gestaan het, was aan die verbygaan en kennis het vermeerder.

Daar kan sonder twyfel gesê word dat, toe die houvas van die Roomse Kerk op die gees van die mens by Galileo en Luther gebreek is, dit direk aanleiding gegee het tot die Renaissance en die Industriële Omwenteling.  Daardie bevryding van die menslike gees was verantwoordelik vir 'n ander soort leierskap wat onder die mensdom ontstaan het, naamlik die leierskap van helder denke, insluitende die inagneming van natuurwette, feite en bewese wetenskap teenoor daardie denke wat oorspoel was van bygeloof, fantasie, tradisie, mites en legendes soos dit vandag steeds in die Katolisisme gevind word.

Gesonde, redelike denke het die mense se vrees vir die voëlverskikkers van die heilige manne se interpretasies aan bande gelê.

Galileo het, sonder om vooraf te weet dat dit sou gebeur, 'n reuse bevryding van die menslike gees meegebring. 


Voeg diagram 2 hier in.



SAMEVATTING

LUTHER

Dit kan dus gesien word dat die gedagtes van Luther die paradigmas van die Rooms Katolieke Kerk se denke tot 'n baie groot mate verskuif het. Die paradigma was:

  1. net een kerk moet bestaan, nl. die Roomse Kerk.  Ná Luther het die Protestantse beweging ontstaan en toe is daar twee kerklike bewegings en later het talle ander kerkgenootskappe ook ontstaan;
  2. net een leier van die hele kerk, nl. die pous. Ná Luther kon enige bevoedgde, gekose persoon die leier van 'n kerkgenootskap word;
  3. die Bybel is in Latyn. Ná Luther is die Bybel vertaal in al die tale van die mensdom;
  4. die tradisies, besluite van konsilies, geskrifte van kerkvaders en vroeë pouse was gesaghebbend vir die reëling van die kerkorde en in die verlossingsproses. Ná Luther was daar net een bron van gesag, die “sola scriptura” – die alleengesag van die Bybel;
  5. die weg tot vergifnis van sonde was deur die pous, via die priester, met behulp van aflate, boetedoening, ens. Ná Luther is sondevergifnis 'n gratis geskenk deur geloof en genade, sonder bemiddelling van pouse en priesters en is die verkoop van aflate afgekeur en verbied;
  6. dat sonde teenoor 'n mens, priester of pous, bely moet word alvorens dit vergewe kan word. Ná Luther word sonde nie meer vir 'n mens vertel nie, maar vir God;
  7. om selibaat te bly, maw, priesters, pouse, nonne en monnikke mag nie in die huwelik tree nie, en mag geensins seksueel wees nie. Die seksuele sy van die mens se lewe was beskou sondig en besoedelend van die siel te wees, met 'n gevolglike verwydering van God en heiligheid. Ná Luther is predikante en kerklike diensnemers aangemoedig om te trou en in 'n totale gesinsverband te leef. Die seksuele is nie per se sonde nie en word beskou as normaal;
  8. dat mense tot die status van heiligheid verhef kon word– sint Petrus, sint Patrick, sint George, sint Joan of Arc, en pouse, priesters, nonne en vele ander is deur pouslike gesag verklaar tot heilige, oftewel “saint”. Ná Luther is daar nie so iets nie. Geen mens kan tot daardie status verhef word nie en dit is nie 'n legitieme (wettige) instelling nie;
  9. dat die oorskot van gestorwe priesters en kerkvaders en ander persoonlikhede as “relieke” beskou word, soos ook 'n tamaai versameling vingers, druppels bloed van Jesus, stukkies van die oorspronklik kruishout en doringkroon, lappe, haarlokke ens., dus “heilige oorblyfsels” is wat vereer moet word en dat dit goed is wat pelgrims van regoor die wêreld moet sien, en toegang daartoe moet betaal. Ná Luther word geen waarde aan sulke goed geheg nie;
  10. dat die Roomse “mis” (mass) die enigste wettige vorm van die nagmaal is, wanneer 'n priester die brood en wyn deur 'n wonderwerk verander in die regte vlees en bloed van Jesus met die die betekenis dat Jesus weer oor en oor sterf vir die sonde van die wêreld. Ná Luther is die wyn en brood bloot simbole wat gemeentelede herinner aan die kruis wat eenmalig vir sonde gesterf het;
  11. dat al die togas (cassocks), septers, wierook en seremonies en liturgie, tekens van die kruis en beelde van heiliges nodig is vir “verlossing”. Ná Luther het daardie dinge waardeloos geraak en is hulle beskou as on-Bybels te wees en onnodig;
  12. dat die pous in die kerklike lewe uitsluitsel gee oor alle sake, en dat sy gesag op alle gebiede deurslaggewend sou wees, en dat mense wat van hom en die kerk verskil, bestempel word as ketters, wat deur vervolging, marteling en selfs die dood, gereinig kan word van hul sogenaamde “sonde” en “teruggevallenheid”. Met die koms van Luther verkry kerklidmate meer vryheid om vrae te vra en om self oor kerksake te dink. Die verklaring van iemand tot ketter, die gevolglike vervolging en marteling van so 'n persoon, bestaan byna nie onder Protestantisme nie.

Dit is duidelik dat die middeleeuse kerk, die Roomse kerk, se verwysingsraamwerk (paradigmas) tot groot mate verskuif is deur die werk van Luther en die ander hervormers.

En die wetenskaplike ontdekkings van die sestiende eeu het ook daardie grense van denke verander.

GALILEO EN COPERNICUS

Galileo en Copernicus se werk het die Rooms Katolieke Kerk se begrip oor die ruimte, die sterrekunde, aardrykskunde en ander wetenskappe 'n baie groot mate verskuif, inteendeel, die totale middeleeuse wêreldbeskouing is omvergegooi en verander.

Die paradigma was dat -

  1. die aarde op sy vaste fondamente gegrondves is, dat dit plat is en dat mens van die kant daarvan kan afval na benede.  Ná Galileo en Copenicus het die mense besef dat die aarde 'n sfeer is wat in die ruimte hang.  Dit was toe dat seevaarders om die aarde geseil het en die sogenaamde nuwe ontdekkings van die Amerikas gemaak het;
  2. die aarde die middelpunt van die heelal is en dat alles daar om draai, ook die son, want die Bybel sê “die son gaan op en gaan onder”. Na die sestiende eeu het die mens geweet dat die son die middelpunt van ons sonnestelsel is, en dat die aarde om die son beweeg, en dat ons sonnestelsel nie in die middel van die ruimte is nie.  Daardie begrippe is belangrike stappe tot die eerste ruimtereise in die vorige eeu.

Die vermeerdering van kennis is inderdaad wonderlik en dit bring ingrypende veranderinge aan ons denke mee.  Siekte is nie meer die gevolg van die besetenheid deur duiwels en bose geeste nie, maar die gevolg van mikrobes in die lug en in water, ens.  Epilepsie word nie veroorsaak deur inwonende duiwels nie, maar is die gevolg van 'n chemiese wanbalans in die brein - eers is sulke mense doodgemaak uit vrees vir daardie inwonende duiwels, vandag word hulle medies behandel.

Kennis (feite, waarheid) het die ou paradigmas verskuif.  Die mens se grense van denke is verander as gevolg van die ontdekkings en verduidelikings van Luther, Galileo en Copernicus.

Luther se werk het die Kerkhervorming ontketen en dit het vir ons mense (witmense uit Noord-Europa) 'n groot mate van fisiese en geestelike vryheid meegebring.

Galileo en Copernicus se werk ontketen die wetenskaplike rewolusie wat weer aanleiding gee tot die industriële rewolusie wat al die wonderlike tegnologiese uitvindings meebring wat ons vandag geniet.

En toe steek die Westerse wêreld vas.  Daar stop die ontdekkings.  Daarna word geen verdere vordering gemaak nie.  En niks anders wat oor die afgelope vier honderd jaar kon iets verander aan Kerk, Bybel of teologie nie, reg?

Nee, dis nie reg nie, geagte leser. Baie het intussen plaasgevind, maar dit het nie die ore van die gemeentelede bereik nie. Hoofstuk 6 sal meer daarvan vertel. Sommige mense sal dink dat hoofstuk 6 hierop moet volg, en dit sou dalk logies klink, maar skrywer gaan eers die gevolgtrekking waartoe hy gekom het in hoofstuk 5 behandel en dan, daarna, terugkeer na die paradigmaverskuiwings wat plaasgevind het en wat hom tot daardie gevolgtrekking gelei het wat as die eerste tesis in hierdie boek aangebied word.


INTERESSANTE PARADIGMA OOK IN SUID-AFRIKA EN ELDERS

Hier in ons land, onder die Calviniste, was daar eens 'n paradigma wat vandag vir ons uiters vreemd sal klink.  Dit word aangehaal sodat die leser kan begryp dat hierdie dinge nie net in ander lande plaasgevind het nie ‑ nie net ver oor die see en ook nie net in antieke tye nie, maar hier, onder ons eie mense, in ons eie kerke. 

Die gedeelte hieronder handel oor onderwys aan die Kaap en toon hoe die kerk die gees van ons mense "gebind" het:

Ter bestryding van die Rooms‑Katolisisme was dit nodig om ernstige aandag aan die onderwys te gee, en reeds van 1572 word die Papistiese onderwys beveg.  Die onderwys was vir die Calviniste een van die vernaamste middele om die nuwe geloof geleentheid te bied om pos te vat en stand te hou teen die Rooms‑Katolisisme; trouens, by die Protestante word daar geen skeiding tussen kerk en skool gemaak nie.  Daar word laer‑ en hoër skole gestig, waarin alleen meesters wat deur die predikant geëksamineer is (let op hierdie feit) en bevredigende bewys van regsinnigheid gelewer het, toegelaat word.  Van pedagogiese beginsels en 'n metodiese verdeling van die leerstof is daar niks te bespeur nie.  In die laer skool is die Kategismus die vernaamste vak, die Twaalf Artikels, die Tien Gebooie en die Onse Vader moet geken word...

Die sogenaamde Protestantse beginsels in die bostaande paragraaf klink byna asof hulle deur die Rooms Katolieke Kerk uitgedink is aangesien dit 'n presiese spieëlbeeld van daardie stelsel is.  Die Katolisisme het geen onderskeid tussen kerk en skool getref nie en so het die Protestante dan meegedoen en was hul leerplan soortgelyk.

Skrywer dink dit is lofwaardig dat daar vroeg reeds op opvoedkundige gebied, teen die Katolisisme opgetree is, maar die gereformeerdes het ook hul eie swakhede met hulle saamgedra.  Die volgende sin van die bostaande paragraaf dui daarop:

In die hoër skool mag die wetenskap bestudeer word, mits dit die leerstellings van die Calvinisme nie weerspreek nie. 
(Geskiedenis van Suid‑Afrika, deel 2, bl. 576, A.J.A. van der Walt, M.A., D.Phil., redakteur, Nasionale Boekhandel Bpk, 1955).

Daardie houding is net so verkeerd as dié van die pous toe hy met die ontdekkings wat deur Galileo gedoen is, gekonfronteer is.  Calvyn en die Calvinisme was en is net so onverdraagsaam en verkeerd soos die Inkwisisie (sien Woordelys).  Calvyn het hom verskeie kere rakende sy teëstanders tot die brandstapel gewend wat net so skokkend is as enige iets wat die Katolisisme ooit aangevang het.

Dus - die stelling in die betrokke aanhaling hierbo (van prof. Van der Walt) is filosofies en ook moreel verkeerd.

Dit is filosofies verkeerd want dit sê die wetenskap mag nie in botsing met die "Calvinisme" wees nie.  Wel, die Calvinisme is 'n mensgemaakte beweging wat spreekwoordelik nou die dag eers op die toneel verskyn het.  Dit is nie méér reg as die Natuurwette wat so oud is as die heelal en die aarde nie.  Dit is onsin.

Moreel is dit ook verkeerd aangesien dit die soeke na kennis belemmer en teëstaan.  Geen mens mag daardie soeke na begrip belet of verbied nie.  Dit is eerder "sonde".  Kennis en die soeke daarna is heilig, of ten minste 'n heilige taak.

Hierdie skrywer het nie die Bybel nodig om daardie standpunt mee te verdedig nie, maar vir hulle wat twyfel, sal ek hierdie teksvers voorhou:

            Die hart van die verstandige verwerf kennis, en die oor van die wyse soek na kennis.
            (Spr.18:15)
            Koop waarheid en verkoop dit nie, ook wysheid en tug en verstand. (Spreuke 23:23)

Die Amerikaners is in hul beginjare met dieselfde soort vrae gekonfronteer.  Dieselfde gees het van Europa na daardie vasteland oorgewaai en die groot denker, Thomas Jefferson, moes ook op 'n dag hierdie oorheersing van die wetenskap deur die godsdiens aanspreek:

I am really mortified to be told that, in the United States of America, a fact like this (the publication of a scientific work) can become a subject of inquiry, and of criminal inquiry too, as an offence against religion; that a question about the sale of a book can be carried before the civil magistrate.  Is this then our freedom of religion? and are we to have a censor whose imprimatur shall say what books may be sold, and what we may buy?  And who is thus to dogmatize religious opinions for our citizens?  Whose foot is to be the measure to which ours are to be cut or stretched?  Is a priest to be our inquisitor, or shall a layman, simple as ourselves, set up his reason as the rule for what we are to read, and what we must believe?  It is an insult to our citizens to question whether they are rational beings or not, and blasphemy against religion to suppose it cannot stand the test of truth and reason.  If M. De Becourt's book be false in its facts, disprove them; if false in its reasoning, refute it.  But, for God's sake, let us freely hear both sides if we choose... .

I have just been reading the new constitution of Spain.  One of its fundamental bases is expressed in these words: "The Roman Catholic religion, the only true one, is, and always will be, that of the Spanish nation.  The government protects it by wise and just laws, and prohibits the exercise of any other whatever."  Now I wish this presented to those who question what you may sell, or we may buy, with the request to strike out the words, "Roman Catholic", and to insert the denomination of their own religion.  This would ascertain the code of dogmas which each wishes should domineer over the opinions of all others, and be taken, like the Spanish religion, under the "protection of wise and just laws".  It would show to what they wish to reduce the liberty for which one generation has sacrificed life and happiness.  It would present our boasted freedom of religion as a thing of theory only, and not of practice.
            (Jefferson, Magnificent Populist, Bl 324)

Die kerk domineer die denke van die mens... en dit is 'n groot onderwerp. Elkeen wat regtig wil verstaan wat in die kerkewereld aangaan, moet Loraine Boettner se Roman Catholocism lees, want dit handel oor lewensbelangrike onderwerpe.


VRAAG VIR EEN-EN-TWINTIGSTE EEU

Wanneer ons terugkyk in die geskiedenis, is daardie gebeure in die tyd van Luther, Galileo en Copernicus, uiters interessant. Ons dink hulle was baie braaf met hul uitlatings wat sulke opskuddings veroorsaak het. Ons dink Luther was 'n ware held om teen die totale bekende kerk op te staan en sy standpunt man-alleen so te stel, dat hy die stryd nie opgesê het ten spyte daarvan dat hy voëlvry verklaar was nie, en dat toe boonop die Bybel in Duits vertaal het wat ook heeltemal teen Roomse denke was.

Ons kan tereg vra wat in die kerkewêreld gebeur het ná die Kerkhervorming.  Word geen nuwe kennis, waarhede en feite na vore gebring wat 'n effek op die Kerk het nie?  Word geen ander kerklike paradigmas verskuif en verander nie?

Ja – ons dink so – maar die debatte daaroor word net in die hoogste kringe van die kerkstrukture gevoer, net tussen kerkleiers en die hoë amptenare daarvan, net op universiteitsvlak tussen professore, weg van die ore van die publiek, die kerklidmaat wat gladnie daarvan verneem nie; dit word eintlik net stilletjies bespreek, byna in die geheim, want die paradigmas wat wel verskuif word, raak gevaarlik vir die bestaan van die Kerk.

Maar plek-plek begin dit tog uitlek sodat dit tyd geword het dat die gewone lidmaat daarvan verneem, die sogenaamde man op straat – en so vorder ons dan tot by die eerste tesis wat skrywer hierin aanbied in die volgende hoofstuk.
  

We are apt to shut our eyes against a painful truth.
For my part, whatever anguish of spirit it may cost,
I am willing to know the whole truth, to know the worst.
Patrick Henry

No comments:

Post a Comment